
zaterdag, juli 20, 2002
Het Internationale Persinstituut (IPI) verdenkt het Israëlische leger ervan vorige week bewust op fotografen te hebben geschoten in een poging journalisten te intimideren en de vrije berichtgeving in te perken. Het IPI, dat toezicht houdt op de naleving van de persvrijheid, uit de verdenking in een brief aan de Israëlische premier Ariel Sharon. Een week geleden kwam Imad Abu Zahra, een Palestijnse nieuwsfotograaf, om en raakte zijn collega Said Dahla gewond door Israëlisch vuur.
(Bronnen: AD, IPI)
(Bronnen: AD, IPI)
In Groningen wordt vandaag de internationale fototentoonstelling Confronting Views geopend. De tentoonstelling, georganiseerd door stichting fotografie Noorderlicht, concentreert zich op het Palestijns-Israëlisch conflict.
Ondanks vredesverdragen (Oslo), vredesakkoorden (Camp David) en Nobelprijzen voor de vrede (Peres, Arafat) is het gewelddadige conflict tussen Israel en de Palestijnen nog dagelijks voorpaginanieuws. Een nieuwe reeks aanslagen wordt telkens weer beantwoord met een nieuwe reeks invallen, bommen worden gevolgd door beschietingen, beschietingen door belegeringen en belegeringen opnieuw door bommen. 'Confronting Views' neemt geen stelling maar richt zich op de fotografische benadering van en omgang met het conflict, varierend van keiharde nieuwsfotografie tot een meer verbeeldende interpretatie.
Negen fotografen schetsen in diverse series een beeld rondom dit slepende conflict. Ieder op hun eigen wijze tonen zij actualiteit en achtergrond, het patroon van actie en reactie, en het gewicht van geschiedenis, geloof en geweld. De deelnemende fotografen zijn Magnum-fotograaf en World Press winnaar Larry Towell (CDN), Didier Ben Loulou ( IL), Antoine d'Agata (FR), David Sauveur (FR), Harry Cock (NL), Henrik Saxgren (DK), Paolo Pellegrin (I), Bruno Stevens (B) en Dinu Mendrea (IL).
Ondanks vredesverdragen (Oslo), vredesakkoorden (Camp David) en Nobelprijzen voor de vrede (Peres, Arafat) is het gewelddadige conflict tussen Israel en de Palestijnen nog dagelijks voorpaginanieuws. Een nieuwe reeks aanslagen wordt telkens weer beantwoord met een nieuwe reeks invallen, bommen worden gevolgd door beschietingen, beschietingen door belegeringen en belegeringen opnieuw door bommen. 'Confronting Views' neemt geen stelling maar richt zich op de fotografische benadering van en omgang met het conflict, varierend van keiharde nieuwsfotografie tot een meer verbeeldende interpretatie.
Negen fotografen schetsen in diverse series een beeld rondom dit slepende conflict. Ieder op hun eigen wijze tonen zij actualiteit en achtergrond, het patroon van actie en reactie, en het gewicht van geschiedenis, geloof en geweld. De deelnemende fotografen zijn Magnum-fotograaf en World Press winnaar Larry Towell (CDN), Didier Ben Loulou ( IL), Antoine d'Agata (FR), David Sauveur (FR), Harry Cock (NL), Henrik Saxgren (DK), Paolo Pellegrin (I), Bruno Stevens (B) en Dinu Mendrea (IL).
Tijdens een aantal bezoeken aan India probeerde fotograaf Sander Nieuwenhuys (27) de strandwerven te fotograferen waar onder bedenkelijke omstandigheden schepen worden gesloopt. Schepen als de Sandrien. Het fotograferen werd hem echter niet gemakkelijk gemaakt.
Lees verder in Het Parool.
Lees verder in Het Parool.
vrijdag, juli 19, 2002
Bij het naderen van slecht weer vluchten de meeste mensen naar binnen, maar Bernard Hulshof van Weerbureau HWS in Soest duikt dan juist de auto in om onweersbuien te volgen en te fotograferen. De resultaten zijn te zien op zijn site Weatherpictures. Meer over hem en zijn hobby "Stormchasen", dat doet denken aan de film Twister, in dit artikel in het Brabants Dagblad.
Na een korte hype, zo'n tien jaar geleden, is panorama- of breedbeeldfotografie weer helemaal terug in de mode. Tijdschriften besteden er grote artikelen aan, en ook vooraanstaande fotojournalisten als Kadir van Lohuizen hebben dit beeldformaat ontdekt. In het NRC Magazine M zijn daarvan al resultaten te zien geweest. En natuurlijk gebruiken ze niet een wegwerp stretch-camera, zoals die destijds wel populair waren, maar een heuse Hasselblad. (Hoewel, eigenlijk is het een Fuji-fabrikaat.)
donderdag, juli 18, 2002
Kodak heeft zijn T-Max en Plus-X zwartwit-films vernieuwd, in meer dan een opzicht. De namen, codes en verpakkingen zijn veranderd, de techniek is weer wat verbeterd. Ze zijn nu net als de T400CN eenvoudig te scannen. Kodak heeft er meteen een TIPA-Award mee verdiend.
Op de thee gevraagd bij Pinochet (update)
(Het Parool, zaterdag 13 juli 2002)
Chas Gerretsen, over wie ik deze site vond, was de fotograaf die een week na de coup in 1973 het alom bekende staatsieportret van Pinochet maakte. De foto hangt op een tentoonstelling in het NFI in Rotterdam met nog tweehonderd foto's van Nederlandse fotografen. Ook werkte hij als Still Photographer mee aan de film Apocalypse Now. Meer informatie over hem bij het Nederlands Fotoarchief.
Update: Het complete artikel is inmiddels te vinden op de website van het Parool.
(Het Parool, zaterdag 13 juli 2002)
Chas Gerretsen, over wie ik deze site vond, was de fotograaf die een week na de coup in 1973 het alom bekende staatsieportret van Pinochet maakte. De foto hangt op een tentoonstelling in het NFI in Rotterdam met nog tweehonderd foto's van Nederlandse fotografen. Ook werkte hij als Still Photographer mee aan de film Apocalypse Now. Meer informatie over hem bij het Nederlands Fotoarchief.
Update: Het complete artikel is inmiddels te vinden op de website van het Parool.
woensdag, juli 17, 2002
Over de Delftse tennis-fotograaf Henk Koster (52) die onlangs de Wimbledon-fotoprijs won, staat vandaag een artikel in de Haagsche Courant. Hij loopt al zo lang mee in de tenniswereld, dat hij veel topspelers tot zijn persoonlijke vrienden kan rekenen.
Een citaat uit het artikel: Licht vormt een wezenlijk bestanddeel in het werk van Koster. Het komt overal in terug, in erotisch getinte foto's ('Een bezweet T-shirt van Anna Kournikova bijvoorbeeld'), in een spectaculaire backhand-smash van Michael Chang of een ternauwernood gehaalde volley van Marcelo Rios. "Ik vind licht heel belangrijk. Maar buiten dat, ik probeer altijd ergens iets van te maken."
Een citaat uit het artikel: Licht vormt een wezenlijk bestanddeel in het werk van Koster. Het komt overal in terug, in erotisch getinte foto's ('Een bezweet T-shirt van Anna Kournikova bijvoorbeeld'), in een spectaculaire backhand-smash van Michael Chang of een ternauwernood gehaalde volley van Marcelo Rios. "Ik vind licht heel belangrijk. Maar buiten dat, ik probeer altijd ergens iets van te maken."
Fotograaf Vincent Mentzel maakte tussen 1975 en 1996 een groot aantal foto's van Suriname. Een kleine selectie is nu te vinden op de vernieuwde site van NRC/Handelsblad. Een uitvoerig foto-archief, met onder meer het werk van eigen fotografen (Vincent Mentzel, Roel Rozenburg, e.v.a.) wordt de komende maanden verder opgebouwd. Het heeft de vorm van een slide-show, voor een mooiere (maar langzame) presentatie. Vooral voor internetters die inbellen is het jammer dat het geen sneller opbouwende HTML-versie is.
Voor wie graag natuurfoto's maakt een goede tip:
Het Nationale Park De Hoge Veluwe start met een wildverwachting op haar nieuwe website. De kans op het zien van wild in het Park wordt daarmee aanzienlijk vergroot. De wildverwachting geeft een actueel beeld waar, wanneer en welke dieren er in de afgelopen dagen gezien zijn. Naast de wildverwachting is er ook de weersverwachting voor De Hoge Veluwe. Op de site komt ook een fotogalerie met de mooiste natuurfoto's die door bezoekers in het in het Park zijn gemaakt.
Het Nationale Park De Hoge Veluwe start met een wildverwachting op haar nieuwe website. De kans op het zien van wild in het Park wordt daarmee aanzienlijk vergroot. De wildverwachting geeft een actueel beeld waar, wanneer en welke dieren er in de afgelopen dagen gezien zijn. Naast de wildverwachting is er ook de weersverwachting voor De Hoge Veluwe. Op de site komt ook een fotogalerie met de mooiste natuurfoto's die door bezoekers in het in het Park zijn gemaakt.
De Duitse Suzanne Dechert leeft en werkt sinds 1972 in Amsterdam en is medeoprichter van het culturele centrum Melkweg. Ze raakte al jong gefascineerd door fotografie en stelde voor de Melkweg sinds 1985 tal van exposities samen. Nu is 'Die Sammlung', een keuze uit haar privé-collectie foto's, in de Melkweg Galerie te zien. Die Sammlung toont foto’s van de afgelopen 25 jaar en bevat vooral portretten en geënsceneerde fotografie. Naast internationaal bekende werken van (toen nog) jonge fotografen bevinden zich ook beelden van onbekenden in haar collectie. De foto’s zijn merendeels zwart-wit, met werk van onder anderen Judith Samen, Eva Besnyö en Ed van der Elsken.
dinsdag, juli 16, 2002
In het NRC/Handelsblad een artikel over Yousuf Karsh onder de titel Veranderde gezichten in legenden. Trouw wijdde gisteren aan hem zelfs de hele voorpagina van het tweede katern.
In het onlangs verschenen boek "NEW YORK: Capital of Photography" betoogt Max Kozloff dat fotografie en in het bijzonder straatfotografie in New York een typisch Joodse kunstvorm is. Naar zijn mening zijn Joodse fotografen bijzonder bevattelijk voor gevoelens van vervreemding en gemeenschapszin, en hebben andere fotografen die gevoeligheid niet. Hij zegt dit op basis van de reportage-fotografie in New York van de afgelopen honderd jaar, en noemt de stad "an American city visualized by Jews".
Misschien zit fotografie wel in de genen, maar op deze manier had ik het nog nooit bekeken.
Misschien zit fotografie wel in de genen, maar op deze manier had ik het nog nooit bekeken.
maandag, juli 15, 2002
In Afghanistan was het ten tijde van het Taliban-bewind verboden om foto's te maken, zeker als het om het fotograferen van vrouwen ging. Inmiddels is er alweer een straatfotograaf gesignaleerd in de straten van Kabul.
De Palestijnse freelance fotograaf Imad Abu Zahra is vrijdag overleden aan de gevolgen van een schotwond in het noordelijk deel van de Westoever. Said Dahlah, een collega fotograaf, zei dat het schot werd afgevuurd door een machinegeweer op een Israelische tank. Een woordvoerder van het Israelische leger sluit niet uit dat Palestijns geweervuur Abu Zahra trof.
Abu Zahra (35) werkte met buitenlandse journalisten, en hielp hen met het regelen van interviews, vervoer en vertalingen.
Abu Zahra (35) werkte met buitenlandse journalisten, en hielp hen met het regelen van interviews, vervoer en vertalingen.
De Italiaanse fotograaf Angelo Frontoni, bekend door zijn werk met sterren zoals Sophia Loren, Brigitte Bardot en Ava Gardner, is donderdag overleden in zijn woning in Rome. Hij werd 76 jaar oud. Frontoni stierf aan een hartaanval, aldus de Italiaanse politie die naar de woning van de fotograaf geroepen werd door de zuster van de fotograaf die het lichaam aantrof. Frontoni werkte als fotograaf op de filmsets van Cinecittà in Rome in de jaren '50 en '60. Hij werd de favoriete fotograaf van onder anderen Catherine Deneuve, Claudia Cardinale and Gina Lollobrigida. In de jaren '90 publiceerde hij het boek "My Diva's".
zondag, juli 14, 2002
In de reeks oversized boeken die uitgever Benedikt Taschen op de markt brengt is na "Araki", (die ook een tentoonstelling heeft in de Shine Gallery in Londen), een nieuwe uitgave op komst. Het gaat om "Africa" van Leni Riefenstahl. Steenoud en fout in de oorlog (ze maakte propagandafilms voor Adolf Hitler, zoals "Triumph des Willens"), maar ondanks ziekte nog steeds actief. Bij het maken van foto's over de Nuba-stam overleefde ze ternauwernood een helicoptercrash. Jodie Foster heeft concrete plannen voor een film over haar leven. Lees verder in dit interview van Reuters ter gelegenheid van haar honderdste verjaardag.
De Canadese portretfotograaf Yousuf Karsh is zaterdag op 93-jarige leeftijd in zijn woonplaats Boston overleden. Karsh kreeg bekendheid door zijn portretten van ondere anderen Winston Churchill, Ernest Hemingway en Albert Einstein.
Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis in Boston bekendgemaakt.
Karsh had Armeense ouders en werd in 1908 in Turkije geboren. Samen met zijn familie vluchtte Karsh uit Turkije naar aanleiding van de moord op en vervolging van miljoenen Armeniërs in Turkije in 1915 en 1916. Zijn oom, de fotograaf George Nakash, nam hem in 1924 mee naar Canada. In 1932 vestigde Karsh zich in Ottawa als professioneel fotograaf.
In 1936 fotografeerde hij de toenmalige Amerikaanse president Roosevelt en in 1941 maakte hij een portretfoto van een vastberaden Britse premier Winston Churchill. Voordat hij de foto van Churchill maakte, vroeg Karsh de Britse premier zijn onafscheidelijke sigaar uit de mond te nemen. Toen Churchill weigerde, stapte Karsh naar voren en trok hij de sigaar uit de mond van de premier.
Uitspraken van Yousuf Karsh over (portret)fotografie:
If it's a likeness, alone, it's not a success. If, through my portraits, you can come to know the subjects more meaningfully, if it synthesizes your feelings toward someone whose work has imprinted itself on your mind--if you see a photograph and say, 'Yes, this is the person,' with a little new insight--that is a beautiful experience.
I try to photograph people's spirits and thoughts. As to the soul-taking by the photographer, I don't feel I take away, but rather that the sitter and I give to each other. It becomes an act of mutual participation.
Look and think before opening the shutter. The heart and mind are the true lens of the camera.
When one sees the residuum of greatness before one's camera, one must recognize it in a flash. There is a brief moment when all that there is in a man's mind and soul and spirit may be reflected through his eyes, his hands, his attitude. This is the moment to record. This is the elusive "moment of truth".
The art is the challenge which you must meet every day: the technique you should learn to control with time. The science and the art of photography are really one, and not opposed to each other.
Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis in Boston bekendgemaakt.
Karsh had Armeense ouders en werd in 1908 in Turkije geboren. Samen met zijn familie vluchtte Karsh uit Turkije naar aanleiding van de moord op en vervolging van miljoenen Armeniërs in Turkije in 1915 en 1916. Zijn oom, de fotograaf George Nakash, nam hem in 1924 mee naar Canada. In 1932 vestigde Karsh zich in Ottawa als professioneel fotograaf.
In 1936 fotografeerde hij de toenmalige Amerikaanse president Roosevelt en in 1941 maakte hij een portretfoto van een vastberaden Britse premier Winston Churchill. Voordat hij de foto van Churchill maakte, vroeg Karsh de Britse premier zijn onafscheidelijke sigaar uit de mond te nemen. Toen Churchill weigerde, stapte Karsh naar voren en trok hij de sigaar uit de mond van de premier.
Uitspraken van Yousuf Karsh over (portret)fotografie:
If it's a likeness, alone, it's not a success. If, through my portraits, you can come to know the subjects more meaningfully, if it synthesizes your feelings toward someone whose work has imprinted itself on your mind--if you see a photograph and say, 'Yes, this is the person,' with a little new insight--that is a beautiful experience.
I try to photograph people's spirits and thoughts. As to the soul-taking by the photographer, I don't feel I take away, but rather that the sitter and I give to each other. It becomes an act of mutual participation.
Look and think before opening the shutter. The heart and mind are the true lens of the camera.
When one sees the residuum of greatness before one's camera, one must recognize it in a flash. There is a brief moment when all that there is in a man's mind and soul and spirit may be reflected through his eyes, his hands, his attitude. This is the moment to record. This is the elusive "moment of truth".
The art is the challenge which you must meet every day: the technique you should learn to control with time. The science and the art of photography are really one, and not opposed to each other.